In Rotterdam legt De Groene Boog een 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport aan. Voor de toeritten van de Rottemerentunnel mogen wij de komende maanden maar liefst 310.000 kilo aluminium verwerken. Omdat dit materiaal licht in gewicht is en zich makkelijk laat vormen tot haarscherpe gevellijnen, leent het zich namelijk perfect om akoestische wandpanelen en anti-verblindingslamellen van te maken.

In een aantal scrum-sessies zijn we met verschillende betrokken partijen van het project ‘De Groene Boog’ aan de slag gegaan met het ontwerpproces. Onlangs zijn we met elkaar contractueel tot afronding gekomen en konden we de mock-ups presenteren!

Minder geluid
De lichtgrijze aluminium platen creëren een ruitpatroon dat kenmerkend is voor de A16 Rotterdam. Achter de panelen is akoestisch materiaal verwerkt en de 15.000 gaatjes per paneel zullen ervoor zorgen dat het verkeersgeluid zo veel mogelijk geabsorbeerd wordt. In totaal zijn er zo’n 10.000 wandpanelen benodigd voor de twee tunneltoeritten samen.

Veilig zicht
Om te voorkomen dat weggebruikers verblind worden door de zon, zullen zowel de in- en uitgang van de tunnel worden voorzien van in totaal 96 anti-verblindingslamellen (24 lamellen per rijrichting).

Om dit alles te kunnen realiseren is flink wat materiaal benodigd:
• 310 ton aluminium
• 75 ton Magnelis staal
• 50 ton staal
• 13.000 m² geluidsabsorberende isolatie

De productie draait inmiddels op volle toeren, zodat we in voorjaar 2023 de montage op locatie kunnen starten!